24 Mei 2021

Host City Rotterdam blikt tevreden terug op meer dan geslaagd Eurovisie Songfestival 2021

Host City Rotterdam, bestaande uit de gemeente Rotterdam, Rotterdam Ahoy, Rotterdam Partners en Rotterdam Festivals, blikt tevreden terug op een meer dan geslaagde 65e editie van het Eurovisie Songfestival in de stad. In de finale van het grootste muziekfestijn ter wereld stond de Maasstad volop in de schijnwerpers met prachtige beelden van onder andere Hotel New York, het Depot Boijmans Van Beuningen, de Maassilo en de iconische Erasmusbrug in de hoofdrol. Ook de eerste online Eurovision Village werd succesvol gelanceerd met een spectaculaire openingsact van DJ Afrojack op de Hef.

 

Stad in spotlights
Sinds afgelopen maandag stond de gaststad al letterlijk in de spotlights. Speciaal ter viering van de start van de Songfestivalweek werden diverse Rotterdamse gebouwen aangelicht met als spektakelstuk de Erasmusbrug. De sierlijke 'Zwaan’ spreidde de hele week met stralen van licht (aan weerszijden) letterlijk haar vleugels uit over de stad. Een symbolisch en warm welkom aan de wereld en het Eurovisie Songfestival. Speciaal ter ere van Duncan Laurence, winnaar Eurovisie Songfestival 20109, was afgelopen weekend ook een speciale projectie te zien op de Zalmhaventoren: Duncan: We Love You. Zaterdagnacht werd daarbij het stadhuis uitgelicht in de kleuren van de Italiaanse vlag. Een felicitatie aan de winnaars van het Songfestival. Ook uit de verkeerslichten voor Rotterdam Ahoy klonk na afloop van de finale het winnende nummer Zitti e buoni. De 'dansende’ verkeerslichten blijven nog tot circa medio juni in werking.

 

Ambitie voor de toekomst
Wethouder Kasmi, directeur Rotterdam Ahoy Jolanda Jansen en de projectdirecteuren van Host City Rotterdam kwamen gisteren nog één keer samen bij de 100 dagen aftelklok voor het Depot Boijmans Van Beuningen waarop nu de letters OPEN prijken. Een verwijzing naar het thema van dit jaar: OPEN UP. En wat Rotterdam betreft: OPEN UP TO THE FUTURE, waarmee de stad uitdraagt onverminderd ambitieus te zijn om toekomstige (inter)nationale evenementen en congressen in de stad te verwelkomen. De klok werd feestelijk uitgeluid met een fashion-walk van studio VollaersZwart, één van de zes citydressers voor het Eurovisie Songfestival in de stad. Bekende ontwerpers en Rotterdamse naaiateliers maakten samen een kleurrijke collectie van SING ALONG Fashion gebaseerd op landsvlaggen met gisteren de Italiaanse vlag in de hoofdrol.

 

Trots!
Dat is het gevoel dat overheerst bij de Rotterdamse wethouder Said Kasmi (Onderwijs, Cultuur & Toerisme).

"Ik kijk heel tevreden terug op een prachtige en succesvolle 65e editie van het Eurovisie Songfestival. Rotterdam heeft zich van zijn beste kant laten zien; wereldwijd stond onze stad in de schijnwerpers. Daar plukt de stad ook op de lange termijn de vruchten van. Ik ben er trots op dat we samen met de EBU, de organiserende omroepen en de Host City partners hebben laten zien hoe je in tijden van corona toch een onvergetelijk evenement organiseert. Dank aan iedereen die dit mogelijk heeft gemaakt. En veel dank aan de vele Rotterdammers die dit evenementen op vele creatieve manieren zo enthousiast hebben meegevierd.”

Projectdirecteur Host City Alice Vlaanderen:

”Ik ben er trots op dat we samen met de EBU, de organiserende omroepen en de Host City partners hebben laten zien hoe je in tijden van corona toch een onvergetelijk evenement organiseert. Maar ook onze partners en ondernemers in de stad hebben geholpen om dit droomevent te organiseren.”

Projectmanager Host City Dave Geensen kijkt met veel waardering naar het team van Host City dat de afgelopen twee jaar hard werkte aan het Songfestival:

"De leden van het projectteam hebben sinds maart 2020 vanaf hun keukentafel de grootste muziek tv-productie voorbereid en dat tijdens een pandemie. Een bijzonder complexe opgave die valt of staat met een goede samenwerking. Doordat wij hand in hand met elkaar hebben opgetrokken hebben we onze ambitie kunnen waar maken.”

Mijlpaal Rotterdam Ahoy

Na 14 maanden evenementen zonder publiek, was afgelopen week voor Rotterdam Ahoy een mijlpaal, op vele vlakken. Per show betraden circa 3.500 bezoekers de zaal, waarmee Ahoy in een week tijd ruim 30.000 bezoekers ontving. Alles liep volgens strak gereguleerd plan.

Jolanda Jansen, Algemeen Directeur Rotterdam Ahoy zegt:

"Er is niets zo mooi voor een locatie als de onze, om dat opzwepende geluid van publiek te horen, die blije gezichten te zien, het samenzijn te ervaren. Het was een emotioneel moment voor zowel artiesten, publiek als crew. En het was meer dan dat. Het implementeren van de uitslagen van dit Fieldlab Evenement is een belangrijke stap terug naar evenementen met volle capaciteit. Het biedt perspectief voor de gehele evenementenbranche en maatschappij. Daarnaast hebben we als land, stad en locatie echt ons visitekaartje kunnen afgeven aan de wereld; iets waar we op lange termijn nog de vruchten van zullen plukken.”

 

Internationale campagne #SWINGALONG

Ook Rotterdam Partners kijkt met een tevreden blik terug op de eerste resultaten. Zo lanceerden zij onder meer 'Rotterdam. #SWINGALONG’: een internationale marketingcampagne bedoeld om de bekendheid van Rotterdam te vergroten bij potentiële bezoekers uit duurzaam bereikbare buurlanden Duitsland, België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. De #SWINGALONG social campagne verbindt mensen via een aanstekelijke dance challenge en bijbehorende videoclip op een digitale manier met elkaar en is inmiddels meer dan 13 miljoen keer bekeken in Nederland en eerdergenoemde buurlanden. Daarnaast hebben ook nationale en internationale influencers, professionele danscrews, het voltallige college van burgemeester en wethouders en allerlei andere geïnteresseerden zich gewaagd aan de #SWINGALONG dance challenge en hun eigen versie gedeeld via social media. Tientallen daarvan werden vorige week levensgroot geprojecteerd op het World Port Center in Rotterdam en enkele #SWINGALONG dansers wisten zelfs de live uitzending van de eerste halve finale te halen.


Unieke stadservaring

Naast de #SWINGALONG campagne heeft Rotterdam Partners zich ook op andere manieren ingezet om zoveel mogelijk internationale zichtbaarheid te creëren. De bezoekers die voor het Songfestival wel naar de stad mochten komen kregen bijvoorbeeld een bijzondere tour in Rotterdam aangeboden. Van alle deelnemende Songfestivaldelegaties deden maar liefst 32 landen mee aan zo’n tour, waarbij ze onder meer de Euromast bezochten, een bezoekje aan de haven brachten of een ritje met de watertaxi maakten. De gastvrije houding van de stad werd door de deelnemers enorm gewaardeerd. De internationale campagne, de (online) programmering, de stadsaankleding en allerlei andere activiteiten hebben ervoor gezorgd dat Rotterdam volop in de schijnwerpers van de internationale media staat. Samen bereikten al deze media een miljoenenpubliek van over de hele wereld.

 

Wilbert Lek, Directeur Rotterdam Partners:

"Met het Eurovisie Songfestival hebben we als stad afgelopen week op heel veel verschillende manieren een visitekaartje afgegeven. Rotterdam heeft zich internationaal gepositioneerd als een innovatieve, veerkrachtige stad die in staat is om, ondanks alle uitdagingen, een internationaal evenement van een ongekende omvang online op een unieke en verrassende manier te hosten. Nu is het de uitdaging om al deze internationale aandacht vast te houden en te zorgen dat die bezoekers alsnog naar Rotterdam gaan komen, maar het Eurovisie Songfestival ook als showcase in te zetten om nieuwe evenementen en congressen naar de stad te halen.”

 

Online Eurovision Village succesvolle Rotterdamse innovatie

De Online Eurovision Village, het alternatief voor de fysieke village op de Binnenrotte, is met succes gelanceerd als officieel side-event van het Eurovisie Songfestival. De cijfers laten zien dat vanaf de opening op zaterdag 15 mei het platform bijna een half miljoen keer is bezocht door fans uit 134 landen. Na Nederland komen de meeste bezoekers uit België, Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Tijdens de showweek waren er exclusieve optredens te zien van onder andere Johnny Logan, Duncan en Afrojack. De eerste resultaten laten zien dat de bezoekers de online village hoog waarderen. "This online Eurovision Village literally opens up a new world of opportunities”, aldus een bezoeker.

 

Renske Satijn, directeur Host City Partner Rotterdam Festivals:

"We zijn ontzettend trots dat we deze beleving hebben kunnen bieden aan alle fans. Dit unieke online alternatief is in een ongelofelijk korte periode uitgewerkt en we zijn heel blij met de aantallen bezoekers en hun waardering voor de online village. We hopen dat de EBU deze Rotterdamse innovatie volgend jaar doorzet als officieel side-event van het Eurovisie Songfestival en wij zullen met plezier met hen delen wat wij geleerd hebben. Voor alle liefhebbers: de content op www.eurovisionvillage.com blijft voorlopig beschikbaar".

 

Een feest voor iedereen

Met het online Rotterdamse Stadsprogramma en de actie 'Celebrate Together’ werd het Songfestival de afgelopen periode alsnog een feest voor vele Rotterdammers. Ruim 2.500 Rotterdammers met een smalle beurs beleefden dankzij deze actie het Songfestival in eigen stad. Meer dan 50 Rotterdamse organisaties en culturele instellingen deden mee met het online Stadsprogramma. Ook horecagelegenheden, ondernemers, scholen en onderwijsinstellingen sloten aan. Zes Rotterdamse markten en 25 winkelstraten werden in Songfestivalsfeer aangekleed en tientallen studenten hielpen mee achter de schermen. Alle initiatieven kwamen afgelopen week dagelijks voorbij in het Host City Open UPdate journaal op OPEN Rotterdam. In de speciale tijdelijke pop-up tv-studio in het Nieuwe Luxor Theater ontving presentatrice Sherill Samson daarnaast bijzondere gasten als: Ruth Jacott, Shirma Rouse en Hans van Willigenburg.

https://openrotterdam.nl/open-update/ | www.rotterdamfestivals.nl/stadsprogramma

Ander nieuws