04 December 2020

Vernieuwd logo Eurovisie Songfestival 2021: opnieuw samenkomen in Rotterdam

De organisatie van het Eurovisie Songfestival, dat komend jaar alsnog in Rotterdam plaatsvindt, presenteert vandaag een vernieuwd logo. "Het beeldmerk verbindt Rotterdam met de hoofdsteden van de deelnemende landen en staat symbool voor samenkomen, ongeacht de vorm waarin,” aldus Executive Producer Event Sietse Bakker.

Het logo voor de afgelaste editie van 2020 — een data gedreven visualisatie gebaseerd op de vlaggen van alle deelnemende landen — vertelde het verhaal van 65 jaar Songfestival. In 2021 kiest de Nederlandse organisatie ervoor om vooruit te kijken en de nadruk te leggen op verbinding en samenzijn. Het beeldmerk is geïnspireerd op de landkaart en verbindt de hoofdsteden met Rotterdam als kloppend hart van Europa in mei 2021.

Het Eurovisie Songfestival gaat volgend jaar hoe dan ook door. We hopen in mei de deelnemers, pers en fans in Rotterdam welkom te kunnen heten. Als het kan fysiek, als het moet virtueel, zegt Sietse Bakker. Het vernieuwde beeldmerk staat volgens hem symbool voor de verbindende kracht van het Eurovisie Songfestival: "En het laat zien dat we open staan voor alles wat de deelnemers ons te bieden hebben.

Met de bekendmaking van het vernieuwde beeldmerk is het volgens Sietse Bakker de hoogste tijd om 2020 af te sluiten en met een positieve blik vooruit te kijken naar 2021: "Dankzij de ontwikkelingen op het gebied van vaccins en betrouwbare sneltesten zijn we inmiddels wel voorzichtig optimistisch over wat er in mei verantwoord kan,” zegt Bakker. "En heel Europa kijkt ondertussen over onze schouder mee. Met creativiteit en daadkracht, geïnspireerd door die typisch Rotterdamse veerkracht, gaan we er iets heel bijzonders van maken, daar ben ik van overtuigd!”

Het logo en concept is, net als dat van afgelopen jaar, ontwikkeld door bureau Clever°Franke, dat het logo genereerde met behulp van in-house ontwikkelde software. We hebben de gekozen stijl van vorig jaar doorgetrokken naar 2021. Opnieuw simpel, intelligent, minimalistisch en experimenteel. Met een feestelijk tintje, om de terugkeer van het Eurovisie Songfestival te vieren, zegt medeoprichter Gert Franke.

 

De vorig jaar ontwikkelde identiteit voor de afgelaste editie van 2020 werd bekroond met een European Design Award en een Red Dot Design Award.

Ander nieuws