
5 December 2023
The Smashing Pumpkins keren terug naar Nederland tijdens de 'The World is a Vampire' tour op zaterdag 29 juni in Rotterdam Ahoy. Als special guest nod...
Studio VollaersZwart, Mothership, Arttenders, Hiphop In Je Smoel en Flowerdales Agency verzorgen voor het Eurovisie Songfestival 2021 in Rotterdam de artistieke aankleding van de stad. "Met deze indrukwekkende line-up van internationaal gerenommeerde citydressers zal het straks niemand ontgaan dat het Songfestival dit voorjaar in Rotterdam plaatsvindt”, aldus de Rotterdamse Songfestivalorganisatie (Host City Rotterdam) die blij is met de hernieuwde samenwerking met de vijf creatieve partijen.
Rotterdam kleurt komend voorjaar alsnog in de kleuren van het Eurovisie Songfestival. Posters, banieren en videoschermen in en rond de stad tonen twee weken lang het officiële Open Up artwork van het Eurovisie Songfestival 2021. Naast deze traditionele stadsaankleiding pakt Rotterdam in samenwerking met vijf creatieve citydressers uit met artistieke aankleding varierend van fashion en fotografie tot lichtkunst, streetart en installaties.
Rotterdam will open up again
Aan de plannen van de kunstenaars kwam vorig jaar abrupt een einde toen corona in Nederland intrede deed. "We hebben de kunstenaars gevraagd hun plannen opnieuw te bekijken en aan verschillende scenario’s aan te passen,’ aldus Annemieke van Wegen-Delhaas, projectmanager citybranding & citydressing Host City Rotterdam. "Zo zijn we gekomen tot een hybride citydressingplan dat hoe dan ook voor een Songfestivalbeleving gaat zorgen in de stad. Eerst vooral digitaal en op afstand, en dan hopelijk stukje bij beetje naar meer zichtbaarheid in de straten van Rotterdam tot in de Rotterdamse huiskamers. Rotterdam will OPEN UP again!”
The Shape of Rotterdam - The Splash
Faye Ellen en Siobhan Burger van creatief bureau Arttenders zijn de eerste die hun artistieke plan voor de stad onthullen. Met het gloednieuwe concept The Shape of Rotterdam geven zij een multifunctionele invulling aan de buitenruimte. Op het Annie M.G. Schmidtplein in het Hart van Zuid wordt een shape genaamd The Splash gerealiseerd. Dit kunstobject wordt in april opgeleverd en kan tevens dienst doen als podium voor het Rotterdamse Stadsprogramma. Het ontwerp is tot stand gekomen samen met de Rotterdamse kunstenaar Cindy Bakker. Arttenders is voornemens na het Songfestival nog meerdere shapes te ontwikkelen voor Rotterdam.
Siobhan Burger: "Het ontwerp is eerder dit jaar ontstaan samen met de bewoners en ondernemers rond het plein, de ontwikkelaars van Hart van Zuid en de gemeente Rotterdam, met als doel een positieve en bijzondere plek te creëren waar mensen elkaar kunnen ontmoeten en waar - indien mogelijk - ook optredens plaats kunnen vinden. Ik ben blij dat het Songfestival heeft gezorgd dat de ontwikkeling in een stroomversnelling is gekomen en dat het ontwerp klaar is om gebruikt te worden als potentieel podium voor het Stadsprogramma. En hoe tof: ook na het Songfestival blijft het ontwerp nog enkele maanden liggen”
SING ALONG CITY
Ook Studio VollaersZwart staat klaar om hun concept SING ALONG CITY uit te rollen.
Het gerenommeerde ontwerpduo kennen we onder andere van The Tunnel of Love, Goldstream en de citydressing rond het IFFR en North Sea Jazz. De vormgeving van SING ALONG CITY is gebaseerd op een medley van de teksten van winnende songs en internationale vlaggen die als een aaneengesloten tape de route markeert van Rotterdam CS naar Rotterdam Ahoy. In samenwerking met de RET worden ook de fly-overs en metrostations geaccentueerd.
"Hiermee ontstaat een visuele muzikale wave door de stad” aldus Madje Vollaers.
"SING ALONG CITY markeert de architectuur en verleidt tegelijkertijd tot interactie. De stad is het decor waarin de bezoekers en bewoners de hoofdrolspelers zijn.”
Daarnaast had VollaersZwart vorig jaar al een oproep gedaan aan Nederlandse mode-ontwerpers om een fashionpiece te ontwerpen, vervaardigd van oude landenvlaggen.
Inmiddels zijn de ontwerpen gekozen die de komende tijd worden uitgevoerd.
Stay tuned
Binnenkort worden ook de creatieve plannen van Hiphop In Je Smoel en Flowerdales bekendgemaakt. Ook Mothership, die op op 11 februari dit jaar al een groots lichtkunstwerk in de vorm van een aftelklok voor het Depot Boijmans Van Beuningen lanceerde, presenteert binnenkort de vervolgplannen. Jeroen Everaert:
"We gaan ondermeer een van de belangrijkste iconen van Rotterdam bijzonder aanlichten zodat het een eigen verhaal vertelt dat het thema Open Up onderstreept”.
Meer informatie: www.openuptorotterdam.eu